O jednom verejnom obstarávaní a siedmich korektných veciach

Autor: Michal Dobrotka | 20.6.2012 o 18:21 | Karma článku: 0,00 | Prečítané:  22x

Asi sa naskytne otázka, prečo vôbec píšem tento článok, keďže bolo všetko v poriadku a v súlade so zákonom ? Venujte mu prosím ale tých 10 min a spravte si názor sami. Pravda je tiež že by so to asi nechal celé tak, keby sa nám to, čo budem v tomto článku opisovať nestávalo pravidelne. Preto som sa s vami rozhodol podeliť o to ako to v praxi chodí.

O čo teda ide ? Jedného dňa k nám dorazila výzva na zapojenie sa do verejnej súťaže o webový portál nemenovaného mesta (alebo predsa len naznačím mesto, začína sa na „Topoľ“ a končí na „čany“ no a v strede nie je nič). Keďže v tomto segmente pracujeme a pripravujeme aj vlastný projekt pre obce a mestá, celkom nás to potešilo. Keďže jediným kritériom vyhodnotenia bola cena, samozrejme sme to na ňu aj zahrali, ponúkli sme našu minimálnu cenu za podobný portál a ako variantu sme im ponúkli aj zapojenie sa do našeho projektu ModernéObce.sk, v ktorom by portál získali zdarma (nulové obstarávacie náklady) a platili by len minimálny mesačný prenájom. Zatiaľ všetko v poriadku, však ? No čítajte ďalej...

Prvá podľa zákona korektná vec: Termín odovzdania ponúk

Výzva k nám dorazila 4. Mája, termín odovzdania bol 9. Mája doobeda. Keď si pozriete kalendár, zistíte že sú tam (okrem samotného dňa doručenia) 3 dni pracovného pokoja a jeden pracovný deň, ktorý ale väčšina ľudí využila na dovolenky. Zvláštne ? Posúďte sami... Nevadí, odišiel som z dovolenky, ponuku som spracoval a 9teho ráno som stál osobne na podateľni v Topoľčanoch, aby sa to stihlo.

Druhá podľa zákona korektná vec: Neúplnosť a zmätočnosť výzvy

Okrem pochopiteľných vecí, sa vo výzve na spracovanie ponuky objavili aj nejaké menej pochopiteľné body, budem citovať:

  • implementovať na stránku online hru (toto môžu byť aj piškôrky, aj World of Warcraft)
  • vytvorenie 3D modelu Topoľčianskeho hradu (reálne 3d v prehliadači ? alebo raster ?)
  • fórum v backende (úplne zmätočné, na čo fórum v backende ? pravdepodobne omyl)


Sami posúďte či je k týmto bodom bez hlbšieho zadanie možné spracovať finančnú kalkuláciu. No ale spracovali sme kalkuláciu na body ktoré boli jasné, no a na sporné body sme sa spýtali (spolu asi 5-6 otázok). K kalkulácii sme pridali aj body, ktoré vo výzve od mesta zjavne chýbali, napr. dizajn samotného portálu a zahrnuli sme ich do základnej ceny.

Tretia podľa zákona korektná vec: Zápisnica z otvárania ponúk

Zatiaľ bolo stále všetko viac menej ok. Dosť veľké prekvapenie nastalo keď dorazila zápisnica z otvárania ponúk. Pri našej ponuke figurovala cena 2778 Eur, ktorá nijakým spôsobom nesedela s našou skutočnou ponukou. Ak by si zobrali v meste našu prvú ponuku, tak by suma 2778 Eur bola zhruba 2.5 násobkom našej REÁLNEJ ponuky. Ak by sa rozhodli zapojiť do projektu ModernéObce.sk, ktorý sme im ponúkli zdarma, je táto suma úplný nezmysel.

Zdôrazním že aj tak bola najlacnejšia ponuka konkurencie 3x drahšia ako táto vymyslená suma, takže s ohľadom na jediné kritérium vyhodnotenia sme mali v súťaži vyhrať aj za týchto podmienok.

Samozrejme som ale oslovil všetky osoby podpísané pod zápisnicu a žiadal som vysvetlenie tejto zmätočnej sumy. Bolo mi oznámené že nastal omyl a pošlú novú zápisnicu. Mailom som zodpovedných tiež upozornil, že naše ponuky nemôžu zrátať, ale zobrať buď jednu alebo druhú. Teda nech nespočítavajú prenájom projektu ModernéObce a vytvorenie portálu do jednej kalkulácie, ale nech ich považujú za samostatné ponuky a vyberú si vhodnejšiu.

Štvrtá podľa zákona korektná vec: Opravená zápisnica

Opravená zápisnica skutočne dorazila, ale figurovala na nej ďalšia pomerne záhadná suma pri našej ponuke. Tento krát to bolo 2114 Eur. Keď som veľmi počítal, zistil som, že ak zoberiete nami ponúknutú cenu portálu, pripočítate k nej 3 ročný hosting... no a teraz pozor, pripočítate k nej prenájom projektu ModernéObce.sk na 3 roky, víde Vám zhruba takáto suma.

Čiže mesto spravilo presne to, na čo som ich upozorňoval aby nespravili, spočítalo dve naše samostatné ponuky do jednej. Ďalej som to už ale veľmi neriešil, vlastne som si uvedomil že by sa to dalo celé spracovať aj takto (ak potrebujú upratať peniaze, dajú sa použiť aj obe možnosti naraz) a keďže naša cena bola teraz 4x lacnejšia ako konkurencia, nemal som k tomu ani dôvod.

Piata podľa zákona korektná vec: Vylúčenie zo súťaže

Po opravenej zápisnici ostalo ticho. Ďalšie prekvapenie nastalo, keď dorazil z mesta ďalší list v ktorom nám bolo oznámené, že nás vylúčili zo súťaže. Dôvod ? Nedoloženie výpisu z obchodného registra. Pravdu povediac, teraz už nijak nedokážem či tam priložený bol, alebo nie... Ako aj ? Ak by tam aj bol a niekto ho hodil po otvorení do koša, nikto sa to nikdy nedozvie.

Tak či tak, zavolal som kompetentným na meste a spýtal som sa či žartujú, pretože sa jedná o vec ktorú si je na orsr.sk možné overiť za 10 sekúnd, v prípade absolútnej neschopnosti si ju mohli odo mňa dodatočne vyžiadať. Dostal som odpoveď že je všetko v súlade so zákonom a teda v poriadku.

Šiesta podľa zákona korektná vec: Odvolanie proti vylúčeniu

Na samotnom vylúčení bola uvedená aj možnosť sa proti nemu odvolať. Keďže som chcel aby bolo všetko v poriadku, zavolal som znova kompetentným na mesto a spýtal som sa ako má presne odvolanie vyzerať a čo mám k nemu doložiť, aby boli hlavne na meste spokojní.

Dostal som odpoveď že sa ani odvolávať nemám, lebo „to aj tak nemá zmysel a neprejde mi to“. Na toto som reagoval jedine ako som mohol a požiadal som dotyčného pána, aby mi toto písomne zopakoval do mailu, aby o tom existoval záznam. To sa samozrejme neudialo, do mailu som ale dostal odpoveď že naša ponuka je aj tak neúplná a neprejde nám...

Siedma podľa zákona korektná vec: Naša neúplná ponuka

Keďže naša ponuka bola označená ako neúplná, vyžiadal som si teda ponuky konkurencie, aby som sa mohol pozrieť ako sa s výzvou vysporiadali. Môj názor bol totiž taký, že na všetky body sa bez hlbšieho zadania nedala vypracovať objektívna ponuka. Toto bolo samozrejme odmietnuté, pretože by vraj mohlo prísť k diskriminácii uchádzačov.

Bol som tiež upozornený, že ak sme niečo nevedeli, mali sme sa na to spýtať písomne. Namietol som že pri našej ponuke sa všetky otázky ktoré sme mali nachádzali (a samozrejme neboli zodpovedané). Odpoveďou bolo, že pýtať sa v ponuke je už neskoro. Tu sa ale dostávame k začiatku celého problému, k termínu odovzdania ponúk na ktorý bol len jeden pracovný deň a teda sa vlastne pýtať skoro nebolo kedy. Znova ale, keďže sa tam nachádza slovíčko „skoro“ je znova všetko v poriadku a v súlade so zákonom.

A záver ? Nechcem robiť žiadny, spravte si ho sami.

Ako sa hovorí „z cudzieho krv netečie“, aj keď v prípade občanov onoho „nemenovaného“ mesta asi tiecť bude, pretože ten rozdiel 8 000 – 10 000 Eur (podľa toho koho vyberú) bude musieť niekto zaplatiť na daniach. Zákonu bolo ale v plnej miere vyhovené... a či sa jednalo podľa zdravého rozumu, alebo nedajbože v záujme mesta ? To kompetentných vôbec nezaujíma.

Odvolanie sme nepodali... doterajšie jednanie mesta nás dostatočne znechutilo, aby sme sa o čokoľvek ďalej snažili. Ale jedno pozitívum tu je, aspoň sme zistili kam potečú naše nové 23%tné dane.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Slovenskí žiaci sa prepadli ešte hlbšie

Výsledky slovenských školákov v testovaní PISA dlhodobo klesajú.

KOMENTÁRE

Hlúpneme. Kto a kedy to zastaví?

Výprask by si zaslúžili tí, ktorí zodpovedajú za nízku úroveň školstva.


Už ste čítali?